Full rulle

Då har grannen sålt en av sina hästar och han åkte till sitt nya hem idag. Kvar blev det en donna som hästarna i mitt stall ska få sällskapa tills hon blir såld. Tanken är att en en hästarna från mitt stall ska sova tillsammans med grannens om nätterna och så ska de alla gå tillsammans om dagarna. Tyvärr var det nykomlingen som blev utvald att vara nattkompis med grannens häst. Han är ett säkert kort då han är så lugn och trygg. Hade det däremot funnits ett annat alternativ så hade jag låtit Opalen, som han kallas, få vara kvar med mina hästar om natten. Det känns inte helt just mot tjejen som har honom då det faktiskt är hos mig hon skulle ha hästen, men det gäller ju bara tills grannens blir såld eller tills de kan gå ute dygnet om.

Hur som helst så tog vi alla från mitt stall till hagen som angränsar till grannens häst och där blev det ett himla hallå. Det började med att Bellan stack med full galopp in i den "nya" hagen med grimskaftet kvar i grimman och där stod jag som ett fån. Varv efter varv sprang de i full fart tills grimskaftet äntligen lossnade. Hon trampade till på det så panikhaken släppte. Man är ju rädd att hon ska trassla in benen när det hänger så och antingen fara omkull eller bryta benen. Hemska tanke!
Efter det var det full rulle en stund. De hälsade på varandra över staketet, grannens häst skrek som en stucken gris, våra hästar sprang och sedan gick de istället för att beta.
Efter en stunds lugn hör vi hur grannens häst skriker och sedan smäller det till. De hade sparkat av en stolpe där hagarna angränsar med sådan fart att den hade snurrat sig två varv runt tråden och staketet låg ner. Helt otroligt nog så stod ändå alla hästar kvar där de skulle så vi hann laga stolpen innan kalabalik var ett faktum.

Tanken är väl att de ska gå tillsammans allihopa om några dagar. Skulle vi däremot släppa ihop dem på en gång blir det garanterat fullt pådrag i hagen och en kamp mellan ledarna Bellan och Bettan, grannens häst, som kan sluta hur som helst. Då kunde vi skatta oss lyckliga om det hela skulle sluta utan skador på någon av dem eller alla. Nej, nu ska de få gå i skilda hagar ett litet tag tills de gjort upp så långt innan vi släpper ihop alla på betet.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0