This means war

Vilket liv det är på stan idag. Vi tog oss ner för att köpa lite gott till filmen och även titta lite på alla Amerikanare och muskelbilar som tröst då sambon inte fått tag på alla delar som krävs för att laga sin Mustang. Det har varit grymt kul att hänga med gänget på en utekväll men jag har sista jobbdagen i morgon före semestern så det blir en kolugn hemmakväll istället.

Jag hade ju bokat Falla ridhus en timme idag för att miljöträna Bellan och även träna lite markarbete då det inte blivit något ordentligt sedan träningen förra onsdagen.
Bellan var mycket lugnare denna gång och förmodligen tack vare att sist blev en sådan positiv upplevelse för både henne och mig. Jag gjorde som sist och satt av utanför ridhuset för att leda henne in då hon blåser upp sig lite i just främmande miljöer. Denna gången räckte det dock med att leda henne ett halvt varv i ridhuset innan hon hade den mesta av sin koncentration på mig och tog sog inte in i min zon när vi gjorde halt. 
Med min zon menar jag att hon inte ställde sig för nära, puttade mig eller gick förbi. En häst som i hagen har ledarrollen skuffar och flyttar på undersåtarna så mycket de vill och samma gäller i förhållandet till människan. Ställer hon sig för nära eller puttar undan mig och jag inte gör någonting åt det, då är det Bellan som har befälet. Skulle hon nu inkräkta på min zon backar jag henne helt enkelt ur den och fortsätter sedan så vid varje halt tills hon  ger upp. Har hon helt accepterat mitt befäl så stannar hon utanför zonen när jag gör halt och börjar jag backa, då backar hon också utan att jag behöver vidröra henne. Allting flätas in i det jag skrev för några dagar sedan om hästarnas språk. 
 
Idag tog det alltså inte alls lång tid innan jag kunde leda henne i lugn överallt. Då satt jag upp och vi tränade lite markarbete i ca. 40 minuter. Galoppen var otroligt seg idag och hon släpade mest benen efter sig och fick inte alls till någon takt i den. Det har förmodligen och göra med att de sprang som idioter runt, runt i hagen igår för att komma bort från bromsarna. Så jag skippade galoppen och fokuserade på skritten och traven istället. 
Jag skriver ingenting mer ingående då den enda jag har att säga är att det gick bra! Jag har en sådan duktig häst som är så fruktansvärt arbetsvillig och full med kämparglöd. Visst stället hon sig på tvären då och då men hon gör verkligen det hon kan för att vara till lags. Det gott folk, är en egenskap värd att kämpa för!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0