Förmiddag i stallet

Hemma efter ytterligare en härlig förmiddag i stallet. Först ridtur på Bellan, sedan mockning och annat stallarbete.

Tänkte likadant som igår när det gäller ridturen med Bellan. Kravlöst och mycket fart. 
Red till gärdet och började med att arbeta lite i skritten ett varv runt hela gärdet. Hon kändes förstås väldigt pigg och lite spänd. Hon gjorde några utfall och försökte galoppera iväg. Efter att jag sagt till på skarpen (inga ryck i munnen, sparkar eller slag. Jag slår äldrig mina hästar!) så lugnade hon sig ytterst lite men hon lyssnade desto bättre på mig.
Redan efter ett varv i trav runt hela gärdet kände jag att hon lyssnade bra och att jag hade kontroll på henne. Vi tog trav i båda varven utan större problem idag. Visst drog hon lite i höger varv även idag men det kändes bättre idag.

Vi tog galopp i båda varven innan vi gav oss. Höger varv var inte planerat men hon tog fel galopp i vänster varv en gång så istället för at bryta av voltade vi och bytte varv istället.
När vi var klara skrittade jag henne lite och dra på trissor, men jag skrittade henne hem idag. Jag ledde henne alltså inte. Hon ville hem jättefort men hon lyssnade även på mig när jag gjorde halt osv. Så hela vägen hem satt jag kvar utan större problem.
Ju mer hon får röra sig och ju mer vi tränar ledarskap desto lugnare och följsammare blir hon.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0