Stalldag

Nyss hemkommen från stallet. Det var så himla fint väder så jag var tvungen att prova och rida trots all is på vägarna.

Tog in Bellan i stallet och där var hon helt lugn betedde sig exemplariskt. Till och med när Prinsen brallade utanför stalldörren höll hon sig lugn och fin.
Vi gav oss ut och jag tänkte prova och rida ner för backen. Skulle det bli alldeles för halkigt för Bellan skulle jag hoppa av och leda henne, men vi tog oss ner utan större bekymmer. På bortvägen är hon alltid så lugn och då kunde hon tänka på vad hon gjorde idag.

Vi red bort till ett gärde där jag tänkte köra lite markarbete med Bellan men strax innan vi kom fram kände jag hur hon ökade steget och började stressa upp sig. Väl på gärdet körde vi lite lösgörande i skritt samt att se till att hon lyssnade på mig. Hon var ju så himla pigg och även lite uppstressad så vi fick ta det lugnt.
Vi red på en stor volt och jag kunde till och med lägga in lite trav. Fattade trav när vi hade ryggen mot stallet och travade halva volten tills vi hade näsan mot stallet och saktade då av till skritt.

När jag kände mig nöjd satt jag av och satte på longerdeltan och arbetade henne lite från marken med det som vi tränat på tidigare. Hon var lite uppstressad och loj till en början men när jag kände mig nöjd och började gå hemåt skötte sig Bellan exemplariskt även här.
Hon lyssnade på mig och höll sitt avstånd. Saktade jag ner tempot så gjorde hon det med, gjorde jag halt tvärstannade hon också och lyssnade perfekt hela vägen hem!

Det är lång bit än tills vi kan rida även hemåt men det kommer lösa sig allteftersom våren kommer och lagom tills det blir barmark, lite varmare och bra ridvägar kan vi köra på som vanligt igen. Det är bara den här årstiden som Bellan beter sig så här och jag är tvungen att blicka framåt för att inte tappa motivationen och tålamodet.

Det löser sig!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0