Ridpass efter fiaskot

Idag tog jag mig i kragen och såg förbi gårdagen och tog mig ut och red på Bellan. Oavsett om glöden inte var som den brukar så fanns det inga undanflykter. Bara -6'C och dessutom strålande sol som gjorde det till ett perfekt ridväder. Båda hästarna är dessutom broddade med fyra brodd efter att hovslagaren satte på skor med fyra broddhål och jag stod och broddade hästarna i en timme igår.

Då underlaget inte var något problem idag tänkte jag att vi kunde köra lite markarbete på "ridbanan" i hagen. Där har det alltid gått bra och rida, även fast det finns ett läskigt hörn som vetter mot ena grannens hästätande tomt, men de sista gångerna har det inte alls gått. Bellan har riktigt blåst upp sig och lagt i högväxeln när man kommer till den nedre delen av banan, taktat, gått på tvären och inte alls gått och jobba med. Så var det även idag.
Jag försökte i skritt och var nära på att ge upp tills jag kom på mig själv och slutade vara en sådan förlorare. Det gick nästan en kvart i skritt runt banan men därefter började Bellan lugna ner sig. Hon slutade köra upp huvudet på den nedre delen av banan, tog mina hjälper istället för att gå emot dem och blev till slut riktigt behaglig.
Även om hon ökade steget lite på den nedre delen så följde hon mig och det nöjde jag mig med.

Vi jobbade lite lösgörande i båda varven i skritt. Lite skänkelvikning och ställa åt båda hållen. Då hon på nedre delen av banan i höger varv gick emot lite passade jag på att ställa henne utåt där. Då behövde jag inte bråka med henne samt att jag även fick som jag ville. Hon vann alltså inte.

Det gick så fint så vi lade in lite trav, dock kravlöst till en början, i båda varven. Till slut kunde jag även i traven jobba henne lite i formen med ställning.
Vi avslutade med lite galopp åt båda hållen. Hon har alltid haft svårare för höger galopp och idag tog det några försök innan hon tog den. Jag kom på mig själv med att helt tappa sitsen vid höger galoppfattning. När jag tänkte på sitsen, ja då kom även galoppen. Fantastiskt!

Idag kom lite av gnistan tillbaka. Vi hade en bra dag, jag och Bellan.



Dålig vinkel med dålig kamera. Ville bara visa hur "slimmad" hon är trots dåligt med motion i vinter. Ska bli härligt och sätta igång henne när hon redan har bra vikt och inte behöver bantas samtidigt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0