Heltokig

Bellan gjorde sådär idag med. Ni vet, jag tog in henne, hon slet sig och sprang ut. Idag behöll jag dock mitt lugn, blev inte så stressad som sist. Kanske var jag förberedd.
När Bellan hade sprungit ut så gick jag bara utanför stalldörren och väntade på henne. Jag höjde armen, ett tecken som visar att hon ska komma till mig, och väntade in henne. Hon sprang bara till hörnet på stallet, sedan upptäckte hon att jag var lugn och stod kvar. Då vände hon och kom till mig, på en gång!

Jag tog in henne återigen och fortfarande helt lugn och inte ett dugg arg. Jag hann och snurra grimskaftet två varv runt stolpen innan hon gjorde utfall att springa ut igen men höll kvar i grimskaftet så att hon satt fast. Jag fick stå där i några minuter tills hon hade accepterat att hon inte kom ut, sedan kunde jag binda fast henne.
När hon blir sådär panikslagen vill jag inte binda henne det första jag gör utan jag vill kunna ha möjligheten att släppa grimskaftet så hon kan fly om situstionen skulle kräva det. Dock måste jag snurra det ett eller helst två varv runt stolpen för att orka hålla i henne.

Resten av stunden i stallet när jag gjorde i ordning Bellan stod hon still. Hon var spänd och verkade väldigt nervös. Kanske för att Prinsen drog några repor utanför stallet. Däremot så stod hon still så det var inga problem att borsta och sadla henne. Sedan tog jag med henne ut och red en runda markarbete i skritt och trav på gräs(is)banan.
Så fort vi kom utanför stallet slappnade hon av och själva ridpasset gick jättebra!
Vi spann på samma spår som sist, ställning inåt och utåt i båda varven, framdelsvändningar och även skänkelvikgningar. Det finns ingenting att kommentera där då hon gick precis lika bra idag som hon gjort den senaste tiden.

Vi gick in från ridpasset nöjda båda två, än en gång.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0