Tålamodet sviktade rejält

Det tycks inte gå skitbra för mig idag. 
Jag drog iväg till stallet efter att ha svalt ilskan angående CSN något sånär. I stallet har vi det jättetrevligt jag och Bellan. Fram tills dess att jag ska tränsa henne. Det har ALDRIG varit några problem tidigare. Den enda skillnaden idag var att jag hade stalldörren öppen. Det har jag ibland så det var absolut ingen nyhet för henne.
Jag gör som vanligt. Knäpper upp ena linan från grimman och hänger tyglarna över halsen och då. Då får skrället för sig att hon skulle ut och försöker sticka. Jag hade varken hunnit knäppa loss henne helt eller börjat öppna på grimman så hon upptäckte ju snart att hon satt fast. Då backade jag rätt henne, dock med känslan av att strax börja koka av ilska, och sedan försöker hon igen!

Jag kunde inte längre hålla mig då. Blir flyförbannad på henne, för så gör man bara inte, men utåtagerar givetvis inte mer än med gester och rösten. Inte mer fysiskt mot henne än när jag bara flyttar henne som vanligt. River igen stalldörren och får bara stå och andas och försöka lugna mig.
Efter det fick vi på tränset och drog iväg från stallet som om ingenting. 

Jag bestämde mig för att vi skulle köra lite på gärdet eftersom det kändes bra sist. Idag däremot, det var en helt annan häst. Ingenting fungerade och speciellt inte avsaktningar så som halt från skritt. 
Vi fick alltså ägna ett helt jävla pass åt avsaktningar, tempoväxlingar och allmän lydnad. Allting var trögt idag och  det blev inte bättre av att mitt humör var bräckligt och kunde svänga på en femöring. Till slut fick vi dock till det och vi gav oss då på en gång för att inte traggla och tjata mer än vi gjort.

Tillbaka i stallet försökte hon än en gång att slita sig och gå ut. Denna gången var hon också fastspänd dock så hon kom ingenstans. Däremot prövade hon mitt tålamod flertalet gånger idag och det brast dessutom flertalet gånger.

I hagen tog jag mig däremot tid att stå hos henne en stund. Klappa, gosa och prata. Jag kände att vi behövde det efter en helvetesdag för att inte bara ha dåliga minnen från dagen.
Provade då att flytta henne, backa, skritt och halt från backen och det satt klockrent. Jag vet inte om hon är så himla dominant och testar en så pass att man måste bli riktigt jävla förbannad på henne då och då för att hon ska vara med på noterna helt. Hon är ju trots allt en väldigt ranghög donna.

Dagen slutade hur som helst rätt trevligt med samarbete och gos. Tack!



Bilden är ej från idag.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0