Markarbete

Idag fick Bellan allt jobba sig svettig. Jag passade på idag när det väl var uppehåll och jag hade tid att rida lite mer ordentligt.
Körde joggingrundan som uppvärmning. Ca 30 minuter i mellantempo trav och galopp tar rundan vilket är en ordentlig och bra uppvärmning.
Vi avslutade med markarbete på gärdet som ligger efter vägen. Volter, volter och volter blev det idag. Det gick faktikt väldigt bra med tanke på att vi bara ridit rakt fram de senaste veckorna då varken underlag eller väder tillåtit någonting annat.  Vi skulle behöva träna mer kontinuerligt på bana då det tog en stund för henne att mjuka upp sig och i galoppen gick det inte alls. Det kändes mest som att jag satt och slet i den ledande tygeln. Givetvis gjorde jag inte det men hade hon varit något så när tränad det senaste hade jag inte alls behövt leda så övertydligt.

I traven släppte hon ganska fort. Tempot i arbetstraven var inte stadigt och hon kändes loj i början men när hon började lyssna på mig och jag böjde igenom henne ordentligt kom även tempot att bli stadigare och inte alls lika springit som i början.
Allt som allt var det ett välbehövligt markarbetspass. Både för att träna oss båda ordentligt för en gångs skull och dels för att inse vad det är vi måste jobba mer på nu när våren tågar in.

Jag är nöjd med dagen i alla fall. Nu blir det mat och sedan ett kvällspass på jobbet.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0